van moskou naar bangkok

Phnom Penh

16 t/m 19 december Phnom Penh

We zijn aangekomen in de hoofdstad van Cambodja, het is een heel verschil met de andere steden in dit land. Het verkeer is levensgevaarlijk, het duurt een kwartier om overtesteken. Er rijden hier zelfs Hummers, arm en rijk leeft naast elkaar.Er zijn hier ontzettend veel jonge kinderen die tot laat op staat zwerven en bedelen. Wat ons opvalt dat hierheel veel mensen de hele dag ineen pyama lopen 'raar'.Je hebt een oud gedeelte en een heel nieuw gedeelte. Wij zitten in het oude gedeelte vlak bij de Mekong rivier in een mooi hotel voor weinig. We zijn vandaag naar de Killing Fields geweest wat erg indrukwekkend was. Ze hebben hier een verschrikkelijke geschiedenis waar miljoenen mensen zijn omgekomen. Vandaag was het koud (25 graden) het regende vannacht en vanochtend. We hebben vanmorgen inkopen gedaan op de markt voor de adoptie kinderen die we morgen gaan bezoeken (wat voetbal shirts en snoep) We hebben al contact gehad met Don Bosco (organisatie voor arme kinderen) Vandaag was het zover we gingen naar het Don Bosco Centrum en vandaar uit hebben ze ons eerst naar Johan zijn pleegkind (Cham) gebracht. Ze leven in een heel klein huisje waar ze een winkeltje hebben. Iedereen was erg in de weer met onze komst, Cham is een jongen van 20 jaar en zit op een technische school en was erg blij met onze komst we hadden een voetbal tenue gekocht van Holland en hij deed gelijk zijn shirt aan, hij was zeer emotioneel. Na het bezoek aan Cham zijn we naar het pleegkind van opa en oma vlieger gegaan. Dit was een hele lange rit aan de overkant van de mekong rivier, we moesten met een pondje naar de overkant. Het pleegkind (Vun) is 10 jaar oud en woont echt in de rimboe met een moeder en wat kinderen, het hele dorp liep uit om ons te zien. Gelukkig hadden we veel snoep bij en een voetbal shirt. We kregen bij aankomst een kokosnoot want meer hebben ze niet, ze verbouwen alles zelf. Ze waren zeer vriendelijk maar spreken geen woord engels. Toen we weg gingen gaven we de moeder nog maar wat dollars. Morgen proberen we de bus te pakken naar Sihanouk ville aan de kust voor een welverdiende strandvakantie (mits het niet kouder is als 25 graden)

natasja

hallo buurtjes,
misschien hebben jullie het ondertussen wel gehoord maar jullie hebben er een overbuurmeisje bij. Vorige week vrijdag is Emely geboren. Als jullie het leuk vinden kan ik het kaartje en wat foto's inscannen en naar jullie mailen maar dan moeten jullie even je mail adres inm een privebericht op m'n hyves zetten. Wat een leuke kerstkaart hebben jullie trouwens. liefs Natasja

Broer

Eindelijk in Phnom Penh, nu wordt het pas interessant! Vergeet niet Sambath (In Cambodja schrijf je eerst de achternaam) te bezoeken en probeer hem uit te leggen waarom ik de afgelopen 6 jaar niet geweest ben. Je verzint maar wat. Ik heb een paar foto's naar jullie hotmail gestuurd, die zou je eventueel aan Sambath kunnen laten zien.
Verder zijn alle voetbalwedstrijden afgelast dit weekend, een onbegrijpelijke beslissing van de KNVB. Dus jullie favoriete club Walcheren C4 speelt niet. Het wordt dus voor iedereen een saai weekend.
Ik heb ook om veiligheidsredenen winterbanden onder jullie auto laten zetten, je zien de rekening wel verschijnen! Safety first!
Ben je ook al een kopje koffie wezen drinken in de Capitol?

Groeten van het Thuisfront Vlissingen

Broer

Eindelijk hebben jullie eens wat nuttigs gedaan. Sambath bezocht. Het moet voor Sambath ook vreemd zijn. Vanaf 1998 tot en met 2003 stond ik elk jaar rond Kerst op de stoep, en sindsdien niet meer, en ineens staan Zwager en Zus op de stoep. Ik hoop dat je nog wat foto's hebt laten zien. Grappig om te zien dat pa en ma Sambath nauwelijks zijn veranderd.
Suid Afrika gaat niet door dus jullie zullen een andere vakantiebestemming moeten zoeken volgend jaar.

Overigens, alle verhalen dat er hier sneeuw gevallen zou zijn moet je maar met een korrel pekel nemen!

Groeten uit een geduldig Vlissingen
Johan

Sandra

Hoi Marco en Roos,

Wat een leuke verhalen en mooie foto's.
Super dat jullie dit doen.
Geniet er nog van en alvast hele fijne feest dagen en een gelukkig gezond 2011.

Bedankt voor de kaart.

Groetjes van Bert, San,Aniek en Stefan