van moskou naar bangkok

de treinreis

28-29-30-september en 1 oktober in de trein 2010

Deel 1

Om klokslag 20:00uur vertrokken we met volle bepakking naar het station waar de grote treinreis gaat beginnen. Na een rit van ongeveer een uur kwamen we aan op het enorme station van Moskou. Hier gingen we met nog vier Nederlanders de trein in. Wij delen momenteel onze coupe met een jong stel uit Eindhoven die een half jaar gaan reizen.(Erik en Puck). We hebben genoeg proviand mee genomen om een weeshuis te voeden. Vanmiddag hebben we nog boodschappen gedaan in de plaatselijke spar. En natuurlijk mag een flesje wodka niet ontbreken.

De eerste nacht in de trein viel wel mee. Slapen in de trein gaat steeds beter. Opfrissen doen we in de wc annex wasgelegenheid. We hebben crackers als ontbijt en oploskoffie gedronken we hebben een Samovar (waterkoker zie foto's) .'S avonds eten we noedels. De dagen brengen we door met puzzelen en lezen en door de trein lopen. We rijden door 5 verschillende tijdzones heen,maar in de trein houden we Moskou tijd aan. Per dag een uur erbij. Op de stations zijn moedertjes van Rusland die etenswaren en drank verkopen en we kunnen ongeveer 15 minuten er uit. Het is heel gezellig in de trein en zeker in de restauratie wagon waar we een Rus hebben ontmoet wij gaven hem klompjes en hij gaf ons een fles wodka en chocolade aan ons. Er zitten nog 6 Nederlanders in de trein de rest komt uit alle windstreken. Er zitten ook best veel oudere mensen in de trein. De provodnics zijn allemaal Chinezen. Het uitzicht veranderd met de dag eerst hadden we alleen maar berken bossen en nu we op de helft van de treinreis zitten is het heuvelachtig met meer dorpjes. Ziet er heel armmoedig uit allemaal.

Treinreis Deel 2

We waren vaak te vinden in de restauratie dit was zeer gezellig de wodca vloeide rijkelijk.In onze coupe zaten nog drie Russen die de hele reis heel nors keken en niks zeiden. De laatste dag werden we ineens uitgenodigd voor wodka en worst, zodoende zaten we om 11:00 s'morgens al aan de wodka. We kwamen er achter met handen en voeten werk dat ze goud gingen zoeken in Mongolie. De volgende morgen toen we wakker werden zagen we het Baikal meer. Het is het grootste en diepste zoet water meer van de wereld. Dit is een prachtige omgeving,Hoe dichter we bij Mongolie komen hoe mooier de natuur wordt.

De laatste dag kwam de Russische douane aan boord dit zou ongevveer 4 uur duren,nou dat was ook zo. Nors kijkende personen kwamen onze trein binnen alles werd overhoop gehaald ze liepen op het dak de plafond platen werden er uit gedraaid onder de trein werd gecontroleerd in de w.c echt alles. Toen kwamen er nog drie honden binnen en daarna de douane die ons paspoort innam deze verdween in een akte tas en na drie uur kwam het gestempeld weer terug. We waren net onderweg en toen stopten we bij Mongoolse grens en hier werd alles weer herhaald maar dan in twee uur. We zijn tot conclusie gekomen dat je makkelijker Rusland in komt dan eruit. Toen we dachten alles gehad te hebben stopten we met een noodstop en hadden we een koe aangereden dit gaf enige vertraging.We zijn om 6:30 aangekomen in Ulaan Bator de hoofdstad van Mongolie.

Alex, San en Dawn

Leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie reisverslag en lekker mee te kijken via de fotoos. Hou vol heeeey.

Olga

Wat ontzettend leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen. En wat een fantastische foto's.
Geniet ze!

Groetjes Olga.

theokloet@zeelandnet.nl

Lieve Gasten
Zo tezien hebben jullie het reuze naar de zin we volgen jullie op de voet We zijn trots op jullie om zoiets te ondernemen en we missen jullie nu al
Liefs Ma en Theo.

Diane

Bedankt weer voor het verhaal en de mooie foto's! Ik kijk alweer uit naar de volgende keer. Blijf vooral genieten van al het moois om jullie heen!
groetjes Diane

karin k

Te gek dat jullie droom van jaren nu waarheid is geworden. Maarten en ik zullen jullie ervaringen bijhouden. Groetjes en geniet ervan!!!

eline en paul

Heej marco,

Zo te zien hebben jullie al wat verschillende dingen gezien vanuit de trein, de reis kan dus alleen maar mooier worden! We zijn erg benieuwd hoe de rest van de reis verloopt! Voor ons gaat het ook op schieten. Wij vertrekken a.s. vrijdag naar Suriname!

Groetjes

Leon

Nou, da's ok lekker ò... zit jie 5 daeh'n in de trein en è ze d'r echt àlles, mè hin internet. Die trein is gemaekt in Walch're zeker? Bluuf heniete!!!

Ilse (die uit Rdam)

He Roos en Marco,

Erg leuk om jullie reisverslag te lezen en de mooie foto's te bekijken. Geniet ervan.

Groetjes.

Tante Annie en oom Han

Leuk om jullie te volgen op een reis die we zelf niet (meer) kunnen maken. Wij gaan niet verder dan de Veemarkthallen in Utrecht a.s. zaterdag met je vader en moeder. Een kleine bijdrage voor extra foto's is onderweg. Geniet maar!

Marko en Mirella

Die noedels van xenos zijn nog best te eten????
Hier gaat alles zijn gangetje, je hebt deze zondag een heerlijke nazomerdag gemist in Grieps!in t shirtjes buiten!
De bouw ligt nog steeds stil dus wij hebben het lekker rustig! (je kan dus nog veeeel langer op reis, je kot is toch niet op tijd klaar!)

Bon Voyage!!

Marijke Louwerse

Hoi Roos en Marco,
Zojuist op jullie site gekeken en foto's gezien!
Leuk zo'n reisverslag bij te houden,want als je zoveel gaat zien dan raak je een boel kwijt als je het niet vast legt !! Jullie eigen "harde schijf"zit aan het eind helemaal vol!! Genieten! Groetjes Marijke

Moira en Ronny

Nihau!Ofzo..?
Heb geen gelegenheid meer gehad jullie een geweldige reis te wensen,bij deze!
Erg leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van jullie belevenissen!Als me nog een leuke reistip te binnen schiet voor Peking horen jullie't(schijnt daar een behoorlijk lange muur te staan;)maar jullie zijn volgens mij prima voorbereid!Mooie tijd daar in Azie!!

Adrie en Madeleine Contant

Hallo dorpsgenoten,

Zo te zien en te lezen, beleven jullie daar het nodige. Ruilhandel is nog steeds van deze tijd merken wij, een paar klompjes voor een fles wodka en chocolade is niet verkeerd. Veel reisplezier en tot ziens. Adrie en Madeleine

jaap en magda

hoi luitjes, hartstikke leuk om jullie zo te volgen, krijg er
toch en aardig beeld bij, vermoed ook dat armoede wel boven toon voert in dat land.
geniet van jullie vrijheid en nog veel plezier.

groetjes

els en frans

het is erg mooi en ook intersant om jullie reis te volgen
met heel prachtige foto's en verslagen .
we genieten er van.

eric jacobse

das een mooi souveniertje mensen zo'n aangereden koe. staat leuk in een vitrinekast. groetuh.